W celu wyszukania opony po rozmiarze, wybierz wszystkie parametry opony: szerokość, profil oraz średnicę.
+48 577 771 877

pn – pt: 9.00 - 18.00, sb: 9.00 - 14.00

28.06.2024

Czy opony terenowe 4x4 nadają się do busa lub kampera

Planując podróż poza miejskie tereny lub użytkując pojazd w pracy np. na budowach, właściciele busów i kamperów zastanawiają się, czy warto zainwestować w opony terenowe. Czy są one naprawdę potrzebne? Jakie korzyści mogą przynieść? W tym artykule dowiesz się wszystkiego na temat opon terenowych do kampera lub busa. Jak je dobierać, jak się na nich bezpiecznie poruszać, o co warto zapytać się przed zakupem.  Zapraszamy do lektury!

Czy do busa lub kampera można stosować opony terenowe 4x4

Oto pytanie, które wielu właścicieli takich pojazdów nurtuje - czy można stosować opony terenowe do kampera lub busa? Odpowiedź brzmi: tak, ale z pewnymi zastrzeżeniami.

Opony terenowe są zaprojektowane specjalnie do jazdy w trudnym terenie. W zależności od rodzaju bieżnika, bardziej lub mniej nadają się również do jazdy po drogach asfaltowych. Dobrze dobrana opona terenowa może być więc doskonałym wyborem do busa lub kampera, którego właściciel planuje pokonywanie bardziej wymagającego terenu np. place budowy, drogi leśne i gruntowe czy delikatne błoto. Opony terenowe będą też dobrym wyborem dla właścicieli kamperów, którzy preferują eksplorowanie ciekawych miejsc poza drogami utwardzonymi.

Rodzaje opon terenowych

  • Opony AT - (A/T All Terrain) - uniwersalne opony terenowe przeznaczone do użytkowania w cyklu szosa/teren (50/50). Doskonale sprawdzą się w przypadku samochodów dostawczych, busów i kamperów. Występują w większości rozmiarów odpowiednich do tego typu pojazdów. Jedynym problemem jaki może wystąpić, to dobranie odpowiedniego indeksu nośności. Bieżnik opony AT z powodzeniem poradzi sobie z nawierzchnią szutrową, drogami gruntowymi i leśnymi oraz lekkim błotem. Występuje w odmianie letniej i całorocznej
  • Opony MT - (M/T Mud Terrain) - klasyczne opony terenowe przeznaczone do użytkowania głównie w ciężkich warunkach terenowych. Proporcja szosa/teren (20/80). Planując zmianę opon w busie czy kamperze na MT trzeba uwzględnić to, że tego typu opony bardziej obciążają elementy układu napędowego a ich trakcja na asfalcie, w szczególności mokrym, znacznie odbiega od trakcji opon szosowych. Jest to szczególnie ważne w trakcie hamowania. Opony MT można stosować całorocznie w terenie, natomiast klasyfikowane są jako opony letnie.
  • Opony RT - (R/T Rugged Terrain) - hybrydowa opona terenowa, stanowiąca kompromis pomiędzy oponami AT i MT. Występują w odmianie letniej lub całorocznej. Trakcja szosowa zbliżona do opon AT. Wzmocnienia boczne i trochę agresywniejszy bieżnik powodują, że w terenie radzą sobie lepiej niż opony AT.
opony_AT_1.jpg


Przed podjęciem decyzji, którą oponę brać pod uwagę, warto dokładnie przemyśleć swoje potrzeby i oczekiwania. Opony terenowe mogą poprawić przyczepność i stabilność pojazdu na nierównych drogach oraz w trudnych warunkach atmosferycznych. Jednak należy pamiętać, że ich użyteczność może być ograniczona podczas jazdy po asfalcie, zwłaszcza mokrym.

Warto również zwrócić uwagę na rozmiar opon odpowiedni do naszego pojazdu oraz rodzaj nawierzchni, po której najczęściej będziemy jeździć. Najczęściej do tego typu pojazdów wybierane są opony AT całoroczne, ale są też sytuacje, kiedy sprawdzi się opona MT.

Z reguły zachodzi konieczność dopasowania rozmiaru opon do konkretnego pojazdu, dlatego warto przed zakupem skonsultować się z ekspertem w sklepie lub mechanikiem, aby wybrać optymalną opcję, dopasowaną do naszych potrzeb.

bus_4x4_1.JPG

Jak dobrać opony terenowe do busa (kampera)

Czy dobór odpowiednich opon terenowych do busa (kampera) jest prosty? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależy od bazowej konfiguracji pojazdu, homologowanych rozmiarów opon oraz granicznych wartości indeksów, w szczególności indeksu nośności

Przed zmianą opon na terenowe warto rozważyć kilka istotnych kwestii: 

Rodzaj nawierzchni, po których będziemy się poruszać:

W przypadku busów, kamperów i pozostałych samochodów dostawczych, przeważająca nawierzchnia, po której się poruszają to asfalt. Czasami pojawi się konieczność zjazdu z utwardzonych szlaków, ale dotyczy to głównie poruszania się w lekkim terenie typu szuter, piaszczyste drogi leśne, trawiaste łąki, kamieniste drogi górskie. W takich warunkach najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie opon terenowych uniwersalnych typu All Terrain, popularnych AT-eków. Do wyboru są opony AT letnie i całoroczne, w różnych układach bieżnika. W przypadku pojazdów dostawczych może pojawić się konieczność pokonania bardziej wymagającego terenu np. plac budowy. Wtedy można rozważyć zastosowanie opon terenowych tzw. błotnych typu Mud Terrain, popularnie zwanych MT-kami. Opony te są wprawdzie głosniejsze, a trakcja zwłaszcza na mokrej nawierzchni asfaltowej ograniczona, ale nie ma lepszej opony w trudny teren. Opony terenowe MT występują tylko w odmianie letniej

Nośność opony:

W przypadku pojazdów dostawczych, busów i kamperów, klasyczne opony szosowe z reguły są dodatkowo oznaczone symbolem C (Cargo lub Commercial). Symbol ten oznacza, że jest to opona wzmacniana i dedykowana dla tego typu pojazdów. Niestety wśród opon terenowych, znalezienie takiej z oznaczeniem C jest prawie niemożliwe. Pozostaje więc dobranie takiej opony, której indeks nośności będzie zgodny z homologacją pojazdu. To też nie jest łatwe zadanie, gdyż indeks nośności opony jest dopasowany do DMC pojazdu (dopuszczalna masa całkowita określona w dowodzie rejestracyjnym). Pojazdy terenowe mają DMC z reguły niższe niż pojazdy dostawcze, więc dobranie właściwej opony zajmie trochę czasu. Pamiętajmy jednak, żeby nie ignorować indeksu nośności opony. To jeden z ważniejszych parametrów wpływających na bezpieczeństwo jazdy.

Zamienniki opon:

Może się zdarzyć, a nawet bardzo prawdopodobne, że będzie taka konieczność, aby w doborze opon 4x4 uwzględnić rozmiary alternatywne tzw. zamienniki. Jeżeli pojazd nie był poddany żadnym modyfikacjom, głównie zawieszenia, zakres stosowania zamienników jest ograniczony ilością miejsca w nadkolu oraz przepisami. Zamiennik opony nie może powodować blokowania koła w żadnym kierunku (skręty i praca zawieszenia), natomiast przepisy mówią, że średnica całkowita opony zamiennej nie może odbiegać od średnicy opony homologowanej o +/- 1,5%, czyli niewiele. Podejścia użytkowników w tej kwestii są różne. Jedni trzymają się tych ograniczeń, inni natomiast ze względów praktycznych i wizualnych te ograniczenia przekraczają. Należy jednak pamiętać, że zawsze robimy to na własne ryzyko i każda taka decyzja musi uwzględniać bezpieczeństwo podróżowania.

Dobre narzędzie pomocne w symulacji możliwych do zastosowania zamienników znajdziecie TUTAJ

Jeżeli nie jesteście pewni jakie rozmiary opon przewidział producent dla Waszego pojazdu, sprawdźcie TUTAJ

Najczęściej opony do samochodów dostawczych występują dla felg o średnicy 15 cali i 16 cali. Popularne rozmiary tych opon to: 195/70R15, 195/80R15, 205/70R15, 225/70R15, 215/65R16, 225/65R16, 235/65R16

Planowane przeróbki zawieszenia:

Wielu zwolenników, głównie kamperów, decyduje się na poważniejsze przeróbki. Jest wiele firm, które produkują lub oferują usługi przerabiania np. busów na profesjonalne kamery 4x4. Kilka przykładów podajemy poniżej. W takich przypadkach, możliwości zastosowania opon 4x4 i ich dostępność jest bardzo duża. Przeróbki takie obejmują zazwyczaj również zmiany w zawieszeniu i jego podniesienie. Zdecydowanie zwiększa to zakres rozmiarów opon terenowych, które możemy wykorzystać. Część użytkowników decyduje się na samodzielną realizację takich działań, ale pamiętajmy, że każda ingerencja w zawieszenie, może powodować zmiany w jego geometrii, a to z kolei może negatywnie wpływać na prowadzenie pojazdu i bezpieczeństwo. Tego typu ingerencje będą miały też wpływ na podejście diagnostów do przeglądów rejestracyjnych. Warto zatem przynajmniej skonsultować nasze plany ze specjalistami przed rozpoczęciem ich realizacji. Pozwoli to uniknąć rozczarowania, kiedy projekt będzie już w fazie zaawansowanej. 

https://buerstner.kamperypoznan.pl/nowe-kampery/campeo-4x4-2/

https://wavecamper.pl/vw-t6-1-4x4-offroad/

https://www.vannado.com/pl/galeria-man-tge-4x4-van-conversion-karakorum-frake/

Jak bezpiecznie poruszać się na oponach terenowych

Bezpieczeństwo zawsze powinno być priorytetem, gdy dokonujemy jakichkolwiek zmian w pojeździe. Tak też jest w przypadku zmiany opon na opony 4x4, niezależnie czy będą to opony AT czy opony MT. Aby zapewnić sobie i innym bezpieczną podróż, należy przestrzegać kilku ważnych zasad.

Jazda na oponach terenowych po drogach asfaltowych

  • Opony AT (All Terrain) na suchym asfalcie zachowują się bardzo podobnie jak klasyczne opony szosowe. W zależności od rzeźby bieżnika moga być delikatnie głośniejsze. Przyczepność w trakcie jazdy na wprost, na zakrętach i podczas hamowania jest bardzo dobra. Przy "ostrzejszej" jeździe opona z bieżnikiem AT może się zużywać trochę szybciej niż w przypadku klasycznej opony szosowej.
  • Opony AT (All Terrain) na mokrym asfalcie, w szczególności opony AT z rzeźbą bieżnika w kształcie "klocków" odprowadzają wodę trochę gorzej od klasycznych opon szosowych. Przy takich warunkach na drodze, należy uwzględnić ten fakt w doborze prędkości jazdy. Należy również uwzględnić, że droga hamowania może się nieco wydłużyć.
  • Opony AT (All Terrain) w warunkach zimowych, spełnią swoją rolę i zapewnią bezpieczną jazdę, o ile będą to opony całoroczne z zimowym certyfikatem 3PMSF (popularny symbol śnieżynki na tle górskich szczytów). W przypadku opon AT letnich zasada jest taka sama jak w przypadku opon szosowych, czyli opony letnie są na lato. Opony AT nie występują w klasycznej wersji zimowej.
  • Opony MT (Mud Terrain) na drogach asfaltowych zachowują się dużo gorzej niż niż opony AT. Ich naturalnym środowiskiem pracy jest trudny teren. Dlatego nazywane są oponami błotnymi. Ich charakterystyczny bieżnik w kształcie grubych bloków oddzielonych szerokimi przerwami, istotnie zmniejszają powierzchnię styku opony z nawierzchnią, co z kolei ogranicza przyczepność, w szczególności gdy nawierzchnia jest mokra. Opony te nie mają też charakterystycznych rowków do odprowadzania wody, co potęguje brak przyczepności w trakcie opadów. Powoduje to ograniczenie trakcji i znaczne wydłużenie drogi hamowania.  Na suchej nawierzchni asfaltowej opony MT są głośne i bardzo szybko się zużywają. 

Jazda na oponach 4x4 w terenie

  • Opony AT w lekkim terenie sprawdzą się bardzo dobrze. Lekki teren należy traktowac jako drogi szutrowe, drogi gruntowe leśne i polne, górskie drogi kamieniste, trawiaste łąki, itp. na tego typu nawierzchniach mają bardzo dobrą przyczepność, a bieżnik się nie zakleja. W przypadku błota, należy zawsze dobrze ocenić sytuację. W lekkim napewno sobie poradzą, ale głębsze może stanowić już dla nich wyzwanie. Opony AT mają w zdecydowanej większości wzmacniane boki, więc nie da się ich tak szybko uszkodzić jak opony szosowe.
  • Opony AT w ciężkim terenie to nie jest dobry pomysł. W głębszym piasku na pewno powalczą, ale w starciu z głębokim i rozjeżdżonym błotem, szybko stracą przyczepność. Ich przerwy pomiędzy blokami bieżnika nie są na tyle szerokie, żeby skutecznie oczyścić się z błota. 
  • Opony MT w terenie bardzo rzadko zawodzą. Takie warunki to ich środowisko naturalne. Niezależnie od tego czy jest to teren naturalny czy też np. plac budowy, będą walczyć. Sporo oczywiście zależy też od umiejętności kierowcy, ale trudno zmusić je do poddania się. Trzeba pamiętać, że opony MT posiadają agresywny bieżnik i każde zbyt mocne dodanie gazu może spowodować efekt "koparki". Zawsze należy starać się pokonywać przeszkody w miare płynnie, a w przypadku trudniejszych odcinków, wcześniej zaplanować technikę ich pokonania.

Nie należy również zapominać o generalnych zasadach dotyczących bezpiecznego użytkowania opon. Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia, nieprzekraczanie dopuszczalnego obciążenia wynikającego z indeksu nośności opony, sprawdzanie bieżnika opony i usuwanie z nich ciał obcych np. kamieni, to tylko niektóre z zachowań, których należy przestrzegać. Ale przede wszystkim pamietajmy, że opona to jedyny element, który bezpośrednio łączy pojazd z nawierzchnią i od niej bardzo wiele zależy!

Opony terenowe do busa lub kampera - podsumowanie

Odpowiedź na pytanie zadane na wstępie tego artykułu jest zatem jak najbardziej twierdząca. Opony terenowe do busa lub kampera to bardzo dobre rozwiązanie, jeżeli poza jazdą tzw. autostradową planujemy zjeżdżać z utartych szlaków. W większości przypadków wybór padnie na opony terenowe AT. W przypadku kamperów wystarczą z reguły opony AT letnie, ale warto też rozważyć opcję opon AT całorocznych i nie ograniczać się wyłącznie do wyjazdów letnich. Użytkując pojazd wyposażony w opony terenowe AT, ale również w opony MT, nie należy zapominać, że nic nie zastąpi rozsądku kierowcy. Zawsze trzeba uwzględniać ich ograniczenia trakcyjne w różnych warunkach atmosferycznych i dostosowywać styl jazdy i prędkość do tych warunków. 

Życzymy wszystkim czytelnikom bezpiecznych podróży, a jeżeli macie dodatkowe pytania zapraszamy do kontaktu mailowego : sklep@oponyoffroad.plpoprzez formularz kontaktowy, lub telefonicznego: 577 771 877

Zespół sklepu OponyOffroad.pl