W celu wyszukania opony po rozmiarze, wybierz wszystkie parametry opony: szerokość, profil oraz średnicę.
+48 577 771 877

pn – pt: 9.00 - 18.00, sb: 9.00 - 14.00

Informacje o oponach

Indeks prędkości opony, informuje użytkownika o maksymalnej, dopuszczalnej prędkości opony. Indeks ten należy zawsze rozpatrywać w połączeniu z indeksem nośności opony. Maksymalna dopuszczalna prędkość opony odnosi się zawsze do maksymalnego dopuszczalnego obciążenia, określonego jej indeksem nośności.

Przykład:

225/60R16 87W - indeks W oznacza maksymalną dopuszczalną prędkość opony o wartości do 270 km/h, przy maksymalnym obciążeniu określonym indeksem nośności 87 czyli 545 kg

Poniżej tabela najczęściej występujących indeksów prędkości:

speed_indeks.jpg

Indeks nośności opony, to parametr informujący użytkownika o maksymalnym obciążeniu, które może zostać przeniesione na oponę. Indeks ten wyrażony jest w kilogramach a jego oznaczenie umieszczone jest na boku opony, zaraz za oznaczeniem rozmiaru.

Przykład:

225/60R16 87W - indeks nośności wynosi 87, co oznacza maksymalne obciążenie na oponę 545 kg.

Poniżej tabela najczęściej występujących indeksów nośności:

load_indeks.jpg

Etykiety, które z reguły są naklejane na nowych oponach, nie jest specyfiką danego producenta, tylko wymogiem informacyjnym obowiązującym na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej od 1 listopada 2012 roku.

Od tego dnia wzór obowiązującej etykiety wyglądał tak jak na poniższym zdjęciu

etykieta_stara.png

tzw. stara etykieta określa kilka parametrów:

  1. Efektywność energetyczną - inaczej mówiąc opór toczenia. Im mniejszy indeks ( od A do G) tym pojazd zużywa mniej paliwa i emituje mniej szkodliwych substancji do atmosfery
  2. Przyczepność na mokrej nawierzchni - A oznacza najkrótszą drogę hamowania, F oznacza najdłuższą. Indeksy D i G są puste, co oznacza że żadna opona nie może się wpisywać w te indeksy. Różnica pomiędzy A i F w długości hamowania wynosi 18 metrów
  3. Poziom generowanego przez opony hałasu - hałas został tu określony graficznie (półokrągłe paski) oraz poziom hałasu wyrażony w decybelach (dB). Parametr ten jest uznawany za istotny z punktu widzenia komfortu jazdy oraz ochrony środowiska.

Od dnia 1 maja 2021 roku obowiązuje nowy wzór etykiety:

etykieta_nowa.jpg

Podstawowe zmiany to:

  1. odmieniona szata graficzna
  2. nowy symbol efektywności energetycznej, który wskazuje, że etykieta odnosi się zarówno do samochodów spalinowych jak i elektrycznych
  3. klasy efektywności energetycznej zostały ograniczone do A-E
  4. wprowadzono oznaczenie przyczepności w warunkach zimowych (popularny 3PMSF)
  5. wprowadzono kod QR, który pozwala klientom, po jego zeskanowaniu, sprawdzić wszystkie parametry opony w europejskiej bazie online opon dopuszczonych do ruchu po drogach Unii Europejskiej. 

Czy etykietowanie opon obowiązuje wszystkie typy pojazdów? Nie. Poniżej lista pojazdów wyłączonych z etykietowania:

  1. motocyklowe
  2. rajdowe
  3. bieżnikowane
  4. z kolcami
  5. zapasowe
  6. do jazdy w trudnym terenie (off-road)
  7. do pojazdów zabytkowych
  8. posiadające indeks prędkości niższy niż 80 km/h
  9. z datą pierwszej rejestracji przed rokiem 1990
  10. o średnicy osadzenia felgi mniejszej niż 10 cali lub większej niż 25 cali


Generalna zasada jest taka, że rozmiar i typ opony musi być zgodny z specyfikacją pojazdu określoną przez producenta. Przestrzeganie tej zasady ma istotne znaczenie biorąc pod uwagę bezpieczeństwo jazdy oraz trwałość, w szczególności układu jezdnego i przeniesienia napędu pojazdu.

Aby prawidłowo dobrać opony, wystarczy poznać schemat wymiarowania opon, który umieszczony jest na boku każdej opony i jest jednolity dla wszystkich opon dostępnych na rynku.

Poniżej podajemy zakres informacji, które są w zupełności wystarczające do właściwego doboru opony do pojazdu:

 Uniwersalny schemat wymiarowania opony: 225/60R16  98H XL

  • 225 - oznacza szerokość opony w milimetrach [1]
  • 60   - PROFIL opony oznaczający % szerokości opony. W tym przypadku oznacza to, że odległość od krawędzi felgi do bieżnika wynosi 60% z 225 mm, czyli 135 mm. [2]
PROFIL_OPONY.jpg
  • 16  - oznacza średnicę felgi w calach
  • 98  - oznacza indeks nośności pojazdu
  • H   - oznacza indeks prędkości pojazdu
  • XL  - oznacza oponę wzmocnioną EXTRA LOAD (oznaczenie opcjonalne)

Standardowo na oponach szosowych obowiązkowo występują oznaczenia określone w pkt. od 1-5 i na te oznaczenia należy zwracać w pierwszym rzędzie uwagę dobierając opony do swojego pojazdu.

W naszej ofercie wystawiamy wyłącznie opony nowe i pełnowartościowe. W zakresie spełnienia warunku dla opony nowej, pełnowartościowej w Polsce obowiązuje norma PN-C--94300-7:1997 "Ogumienie. Pakowanie. Przechowywanie i transport" według, której za opony nowe i pełnowartościowe uznaje się opony nie starsze niż 36 miesięcy od daty produkcji.

Oferty sklepu, które nie mają podanego DOT na karcie produktu na pewno spełniają kryteria określone normą.

Jeżeli opona jest starsza niż 36 miesięcy, informacja taka jest podana na karcie produktu.

W naszym sklepie, w prosty sposób możecie ograniczyć wyświetlaną ofertę tak, aby zapoznać się z dostępnymi oponami terenowymi. Wystarczy w module wyszukiwarki przejść do pola "typ bieżnika" i zaznaczyć interesujący Was bieżnik: AT, MT lub RT.

wyszukiwarka_1.JPG

Przedstawiony powyżej sposób jest podstawową selekcją oferty opon terenowych. W kolejnych krokach możecie dodatkowo ograniczać oferty po rozmiarze oraz sezonie. W przypadku opon terenowych należy pamiętać, że wybór sezonu ogranicza się do opon letnich i całorocznych. Nie ma bowiem czegoś takiego jak opona terenowa, zimowa.

Przy wyborze opon terenowych warto brać pod uwagę ogólne rekomandację, co do charakterystyki użytkowania pojazdu wyposażonego w takie opony. I tak:

  • jeżeli zamierzacie wykorzystywać swój pojazd do codziennej jazdy a jednocześnie lubicie wybrać się od czasu do czasu w plener, gdzie będziecie poruszać się po drogach piaszczystych, szutrowych i delikatnym błocie, warto skupić się na ofercie opon terenowych typu AT (All-Terrain).
  • jeżeli chcesz użytkować pojazd na co dzień i jednocześnie uzyskać trochę więcej trakcji terenowej niż na oponach typu AT, poszukaj opon z bieżnikiem RT (Rudged Terrain), najlepiej z zimowym oznaczeniem 3PMSF, tak aby nie wymieniać opon sezonowo.
  • jeżeli wykorzystujesz pojazd głównie poza drogami utwardzonymi, lubisz zmagania terenowe w cięższym terenie, ale musisz pokonać niewielkie odcinki po drogach asfaltowych, odpowiednim wyborem będą opony terenowe typu MT (Mud-Terrain). Pamiętaj jednak o tym, że na asfalcie trakcja takich opon może być znacznie ograniczona
  • jeżeli oczekujesz ekstremalnych wrażeń, bierzesz udział w rajdach terenowych, Twoim wyborem powinny być opony terenowe typu EXTREME. Odradzamy natomiast poruszanie się na takich oponach po drogach asfaltowych.
Poruszając się pojazdem wyposażonym w opony terenowe, należy pamiętać, że w zależności od rodzaju bieżnika, opony te nie mają trakcji szosowej porównywalnej do typowych opon szosowych. W szczególności jest to istotne w trakcie poruszania się po mokrych lub oblodzonych drogach asfaltowych.

W naszym sklepie, w prosty sposób możecie ograniczyć wyświetlaną ofertę tak, aby zapoznać się z dostępnymi oponami sportowymi. Wystarczy w module wyszukiwarki przejść do pola "typ bieżnika" i zaznaczyć interesujący Was bieżnik: SLICK lub SEMI SLICK

wyszukiwarka_1.JPG

Przedstawiony powyżej sposób jest podstawową selekcją oferty opon sportowych. W kolejnych krokach możecie dodatkowo ograniczać oferty po rozmiarze

W przypadku opon sportowych należy zwrócić uwagę na kwestię możliwości ich użytkowania w warunkach drogowych, i tak:

  • opony typu SLICK nie posiadają homologacji drogowej
  • opony typu SEMI SLICK mogą występować jako homologowane do jazdy w warunkach drogowych, na co należy zwrócić uwagę przy zakupie.
W razie problemów z wyborem odpowiednich opon sportowych jesteśmy zawsze do Waszej dyspozycji

Jakie przepisy prawa stosuje się do opon 

Kwestia opon traktowana jest w wielu przepisach prawa polskiego i europejskiego. Najważniejsze z nich to:

  1. Prawo o ruchu drogowym - popularnie zwane Kodeksem Drogowym : CZYTAJ
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów: CZYTAJ
  3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie etykietowania opon: CZYTAJ
  4. Regulamin nr.54 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w sprawie homologacji opon: CZYTAJ
  5. Regulamin nr.117 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w sprawie homologacji opon (emisja hałasu, przyczepność na mokrych nawierzchniach, opór toczenia): CZYTAJ
  6. Regulamin nr.64 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w sprawie homologacji opon zapasowych oraz opon run-flat: CZYTAJ
  7. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz komponentów...: CZYTAJ