31.03.2025
Opony terenowe M/T Mud Terrain: wszystko, co powinieneś wiedzieć
Jeśli posiadasz samochód terenowy, pickup-a lub podobny pojazd, którym poruszasz się poza utwardzonymi drogami, to wiesz, że opony mają znaczenie. Jest to szczególnie ważne, gdy teren jest wymagający i obfituje w błotniste szlaki. Najpopularniejszym wyborem dla takich warunków będą opony terenowe typu Mud Terrain, popularnie zwane MT-kami.
Czym jest zatem opona M/T? Jakie są korzyści z użytkowania opon M/T w porównaniu z innymi rodzajami opon 4x4. Jakie są wady tego typu opon terenowych? O tym wszystkim w dalszej części artykułu.
Czym są opony terenowe M/T Mud Terrain
Opony terenowe M/T Mud Terrain to rodzaj opon specjalnie zaprojektowanych do jazdy terenowej, szczególnie w błotnistym lub kamienistym terenie. Mają duże bloki bieżnika z szerokimi kanałami, które wypychają wszelkie kamienie lub bryły błota spod opon, zapewniając kierowcy jak największą przyczepność. Oznacza to, że opony M/T radzą sobie lepiej ze stromymi podjazdami i głębokim błotem w porównaniu z pozostałymi odmianami opon terenowych, czyli oponami A/T All Terrain i R/T Rugged Terrain. Ponadto opony MT mają właściwości samooczyszczające, co jest możliwe dzięki wysokiemu współczynnikowi pustych przestrzeni i szerszemu rozstawowi bloków bieżnika. Taka konstrukcja bieżnika poza ewidentnymi zaletami dla jazdy w trudnym terenie, ma jednak swoje wady. W trakcie jazdy po drogach asfaltowych są głośniejsze, mniej komfortowe, generują większe opory toczenia, co przekłada się na zużycie paliwa i mają krótszą żywotność. Ponadto na mokrych nawierzchniach asfaltowych ich przyczepność jest znacznie gorsza niż np. opon szosowych lub opon AT. Na ten ostatni aspekt, zwracać trzeba szczególną uwagę w trakcie hamowania. Mimo to opony terenowe są jedynym wyborem dla entuzjastów offroadu, którzy chcą przetestować granice możliwości swojego samochodu terenowego lub dla tych, którzy chcą dopełnić estetykę terenową swojego pojazdu.
Dla zaawansowanych offroadowców występuje jeszcze odmiana opon MT nazywana Extreme lub oponami typu Simex (od kultowej marki Simex, niestety niedostępnej już na naszym rynku). Tego typu opony terenowe nie nadają się do jazdy po drogach asfaltowych. Są na nich bardzo głośne, trakcja jest bardzo słaba i bardzo szybko się zużywają. Natomiast w trakcie zawodów offroadowych lub wypraw w bardzo trudny teren, są niezastąpione.
Opony MT są klasyfikowane jako opony letnie. Pomimo, że można je stosować cały rok, to należy to rozumieć jako użytkowanie w terenie. Na drogach asfaltowych, w warunkach zimowych są bardzo złym rozwiązaniem.
Opony MT vs. Opony AT – podstawowe różnice
Opony AT, nazywane często oponami terenowymi, uniwersalnymi
są przeznaczone do jazdy zarówno po drogach asfaltowych, jak i poza nimi. Dla
tego typu opon przyjmuje się proporcje jazdy szosa/teren jako 50/50. Zostały
zaprojektowane z uwzględnieniem wzmocnionej konstrukcji, odpornych na
uszkodzenia mieszanek gumy i bieżnikiem z charakterystycznymi blokami, które
umożliwiają poruszanie się po płytkim błocie, piasku, żwirze, kamieniach a
nawet śniegu. Niektóre opony A/T występują w odmianie całorocznej i mają
oznaczenie 3PMSF, co sprawia, że nadają się do jazdy w trudnych
zimowych warunkach.
Podstawową różnicą pomiędzy oponami MT i oponami AT jest ich charakterystyka trakcyjna w warunkach szosowych i terenowych. Opony AT są bardzo dobrym rozwiązaniem dla osób użytkujących pojazd na co dzień, lubiących od czasu do czasu zjechać z utwardzonych szlaków w celach rekreacyjnych lub wykonujących pracę, która wymaga dojazdu do miejsc oddalonych od dróg utwardzonych. Opony AT dodatkowo podnoszą walory wizualne pojazdu. Opony MT natomiast z uwagi na budowę bieżnika sprawdzą się idealnie w trudnych warunkach terenowych, natomiast na drogach asfaltowych wymagają o wiele więcej uwagi i pokory ze względu na ograniczoną trakcję.
Opony M/T vs. Opony R/T – co je odróżnia
Opony typu RT Rugged-Terrain to hybryda opon typu AT All-Terrain
i MT Mud-Terrain pod względem konstrukcji, oczekiwań i osiągów. Mają
pewne podobieństwa do opon M/T, takie jak mieszanka gumowa bieżnika, wzmocniona
konstrukcja wewnętrzna, boki i barki opony, głębokie bieżniki. Jednak opony
RT nie są tak agresywne ani wytrzymałe jak opony MT. Opony M/T
mają wyższy współczynnik tzw.pustki czyli szersze przerwy pomiędzy blokami
bieżnika, co poprawia właściwości samooczyszczania się opony z błota i innych zanieczyszczeń,
mają twardszą konstrukcję, większe opory toczenia. Opony MT występują zazwyczaj
w rozmiarach z wyższym profilem np. 245/75R16, 235/85R16, 285/75R17,
35x12.50R15. Sprawia to, że opona jest bardziej wytrzymała przy pokonywaniu
np. dużych kamieni lub drewnianych kłód. Posługując się językiem potocznym
opona ma większy „balon”.
Opony R/T są pewnym kompromisem i wyborem dla osób, które oczekują czegoś więcej niż opona AT, ale chcą zachować jeszcze przyzwoite warunki trakcyjne na asfalcie. Przeznaczone są do szerokiej gamy warunków i nawierzchni, nie tylko do błota. W większości przypadków opony RT są klasyfikowane jako POR (Professional Off Road), co wyklucza stosowanie dla nich oznaczenia 3PMSF. Dopuszczalne jest ich stosowanie całoroczne, aczkolwiek w krajach, gdzie w warunkach zimowych wymagane jest takie oznaczenie, będą kwestionowane.
Kiedy stosować poszczególne rodzaje opon 4x4
Poniżej tabela z zaznaczonymi rodzajami nawierzchni/terenu, w których dany typ opony terenowej „czuje” się najlepiej. Nie oznacza to oczywiście, że tam gdzie oznaczenie jest czerwone, nie można próbować swoich i opon sił, ale trzeba mieć na uwadze, że taka próba często skończy się niepowodzeniem, a w skrajnych przypadkach może okazać się niebezpieczna.
Opony 4x4 do Twojej terenówki - zaufaj profesjonalistom
Informacje zawarte w tym artykule, to tylko podstawowa garść
wiedzy o tym jak rozróżnić i wybrać odpowiednie opony 4x4 do swojego pojazdu. Dobór
opon terenowych i ich zakup, to jednak nie taka prosta sprawa. Bardzo często w
grę wchodzi zmiana rozmiaru na większy, odpowiednie dopasowanie opon do
specyfiki pojazdu, zmiana opon na terenowe aby poprawić właściwości
eksploracyjne kampera, zmiana opon po lifcie zawieszenia i wiele innych
indywidualnych oczekiwań i potrzeb.
Warto zawsze w takich sytuacjach poradzić się specjalistów.
Dlatego właśnie zawsze jesteśmy do Waszej dyspozycji w sklepie OponyOffroad.pl.
Można się z nami kontaktować telefonicznie +48 577771877, mailowo: sklep@oponyoffroad.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Jeśli potrzebujecie więcej informacji na temat opon terenowych występujących na naszym rynku, zapoznaj się z naszym przewodnikiem po oponach .